Sok czy woda czyli co wybrać do picia?

Okres wakacyjny trwa, pogoda dopisuje, a wręcz daje się we znaki. Uprawianie sportu czy praca na zewnątrz jest mocno męcząca. Nasz organizm szybko się odwadnia, jesteśmy ciągle spragnieni. Czym się chłodzić w upalne dni? Mamy do dyspozycji wiele opcji: woda, woda smakowa, lody, napoje gazowane czy soki. O alkoholu nie piszę, gdyż moim zdaniem nie jest odpowiedni jako sposób schłodzenia i nawodnienia naszego organizmu. W tym artykule chcę się skupić na sokach. Dlaczego na sokach, a nie na wodzie? O tym niżej 😉

Dlaczego sok, a nie woda?

W opinii publicznej woda jest jako idealne źródło nawodnienia naszego organizmu i w zasadzie, jako trener personalny się z tym zgadzam. Nawilża nasze ciało, odpowiednio nawadnia i dostarcza ważnych mikro elementów takich jak magnez, żelazo czy wapń. Tylko jest jeden, a w zasadzie dwa warunki: musi to być woda dobrej jakości oraz najlepiej kupowana w szklanych, a nie plastikowych butelkach. Oczywiście nie mam zamiaru tutaj robić antyreklamy dla producentów wód mineralnych czy też źródłowych, ponieważ dobrej jakości wody są na prawdę w porządku. Zapytacie pewnie, więc po co kupować i pić soki? Otóż mam kilka powodów, aby do diety włączyć koniecznie soki, oczywiście dobrej jakości. Nawadniając organizm samą wodą, to za mało, aby czuć się dobrze i uzupełnić braki w sole mineralne i witaminy. Soki, w przeciwieństwie do wody zawierają mnóstwo antyoksydantów czy flawonoidów. Ponadto mają dobroczynny wpływ na pracę całego organizmu, pod wieloma względami są lepsze od wody, jednak nie powinny całkowicie wyeliminować zażywania wody, gdyż mogą być bogate w cukier.

Co mi da wypicie przynajmniej jednej szklanki soku dziennie?

Zanim napiszę o korzyściach płynących z wypicia szklanki soku w ciągu dnia, chciałabym Was poinformować, że wcale nie musicie się męczyć z wyciskaniem świeżych soków. Oczywiście, jeśli macie trochę wolnego czasu i dobrą, ślimakową, wolnoobrotową wyciskarkę do soków to super, możecie działać i codziennie wyciskać sobie sok ze świeżych warzyw i owoców. Dlaczego napisałam o wyciskarce ślimakowej? Ten temat poruszę innym razem, gdyż uważam, że trzeba poświęcić tutaj więcej uwagi. Ok, co zrobić, jeśli nie macie odpowiedniego sprzętu do wyciskania soku? Pozostaje Wam zakup gotowych soków. Tutaj wybór odpowiedniego nie jest łatwy, ale z pewnością wybierzecie odpowiedni sok dla siebie np. 100% sok z jabłek czy bardzo zdrowej, popularnej w ostatnim czasie aceroli. Pyszne i zdrowe soki znajdziecie tutaj: soki tłoczone. A więc, wracając do pytania zawartego w tytule: Co mi da wypicie przynajmniej jednej szklanki soku dziennie? Na pewno dobrej jakości sok dostarczy Wam o 90% więcej bioaktywnych wartości odżywczych niż podczas zjadania owoców. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Nasz organizm, a w zasadzie wątroba i trzustka muszą wyprodukować dużą ilość enzymów, aby zjedzone owoce/warzywa dostarczyły nam wartości odżywczych. Jeśli napisałam nie zrozumiale, to może tak: nasz organizm przetwarza wszystko, co zjemy do formy półpłynnej, aby rozbić to na poszczególne makro składniki. Czyli dostarczając witaminy w postaci płynnej np.: wypijając szklankę soku, nasz organizm szybko, w zasadzie automatycznie dostaje cenne makro składniki bez obciążania wątroby i trzustki. Ba, jeśli te organy są w złej kondycji, to wartości odżywcze ze zjedzonego jabłka czy też marchewki nie zostaną dostarczone naszemu organizmowi. Uff, to na razie tyle z biochemii ;-).

Wartości odżywcze soków

Oprócz łatwego wchłaniania wartości odżywczych soki dają nam dużo więcej korzyści. Otóż bogate są w antyoksydanty, flawonoidy chronią nasze DNA przed rozpadem itp. Ponadto soki bogate w witaminę C czy kwas foliowy skutecznie usuwają toksyny z organizmu. Ponadto picie soków odmładza nasz organizm, wolniej się starzejemy, dostarczają nam energii, oczyszczają krew, alkalizują organizm, chronią przed chorobami, wspomagają pracę wszystkich układów w tym układ immunologiczny czy krwionośny, a nawet nerwowy – niektóre soki są bogate w potas. W zasadzie mogę napisać Wam, że:

  • sok jagodowy, sok z jarmużu – chroni przed substancjami rakotwórczymi;
  • sok z pomidorów – ma działanie antynowotworowe, sprzyja odchudzaniu
  • sok z ogórków – sprzyja odchudzaniu;
  • sok z róży – spowalnia proces starzenia, zwalcza wolne rodniki;
  • sok z kopru włoskiego – zapobiega zaparciom;
  • sok z żurawiny – wspomaga leczenie układu moczowego;
  • sok z głogu – wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego;
  • sok z granatu – chroni skórę przed szkodliwymi promieniami słonecznymi UV;
  • sok z pomarańczy – poprawia pracę naczyń krwionośnych;
  • sok z jabłek – utrzymuje mózgu dobrej kondycji, zapobiega demencji starczej;
  • sok z grapefruita – przyśpiesza metabolizm;
  • sok z winogron – poprawia pamięć, obniża cholesterol;
  • sok z wiśni — łagodzi ból mięśni, ma wiele antyoksydantów;
  • sok z marchewki – wzmacnia wzrok i układ odpornościowy;

To taka krótka lista, z której możecie zawsze korzystać.

Reasumując: wypijanie soków daje nam dużo więcej korzyści niż jedzenie owoców czy warzyw, a także są lepsze niż woda. Oczywiście pamiętać trzeba o umiarze, wystarczy jedna max. dwie szklani soku dziennie, aby utrzymać organizm w bardzo dobrej kondycji i chronić go przed chorobami. pamiętajcie, tylko żeby kupować soki najwyższej jakości i nie przesadzić z ilością, gdyż większość z nich ma sporo naturalnego cukru.

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...

1 Response

  1. Pat napisał(a):

    Jak sok to tylko świeżo wyciskany, a jeśli chodzi o wodę cisowianka perlage mi najbardziej smakuje. Niegazowana to nie moje klimaty, za to staram się unikać tych smakowych odkąd się dowiedziałam ile mają kalorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.