Orzechy – najbardziej wartościowe z bakalii

Myśląc o cieście, mało kto uzna, że to zdrowa przekąska. Czasem jednak trudno odmówić sobie deseru, dlatego warto sprawić, by był nie tylko słodki, ale jednocześnie niósł za sobą pewne
korzyści dla zdrowia. Taką zdrową podstawą deserów są bez wątpienia orzechy, które stanowią bogatą skarbnicę cennych składników odżywczych. Są one najbardziej wartościowymi bakaliami. Cechują się one między innymi wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych chroniących przed chorobami serca czy układu nerwowego. Nie wszyscy wiedzą, że orzechy to także bogate źródło białka. Co ciekawe, w starożytności wierzono, że orzechy mają magiczną moc i przynoszą szczęście… Co jeszcze warto wiedzieć na ich temat?

Orzechy – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie

Każdy, kto choć raz w życiu był na diecie, z całą pewnością słyszał o właściwościach orzechów.

Choć ich spożywanie przynosi wiele korzyści dla zdrowia, trzeba pamiętać, że mają one w sobie sporo tłuszczu i kalorii. Dlatego osoby na diecie muszą kontrolować ich spożywanie. Z drugiej strony orzechy zawierają tzw. dobre tłuszcze, które m.in. chronią serce, a w połączeniu z witaminami z grupy B i z witaminą E w korzystny sposób wpływają na koncentrację, zapamiętywanie i ogólnie pracę mózgu oraz całego układu nerwowego.

Bezsprzecznie pozytywnie wpływają również na skórę. Poza kwasami i witaminami w orzechach znajduje się sporo białka, błonnik, a także składniki mineralne takie jak magnez, wapń, potas, cynk, fosfor czy sód. Taki „koktajl” poprawia pracę układu krążenia i korzystnie działa na cały organizm, chroniąc go przed rozmaitymi chorobami, takimi jak np. cukrzyca czy niektóre nowotwory. Regularne spożywanie orzechów w rozsądnych ilościach minimalizuje ponadto ryzyko wystąpienia zawału, ponieważ kwasy tłuszczowe zawarte w orzechach obniżają poziom cholesterolu we krwi i cechują się właściwościami przeciwzakrzepowymi.

W zależności od gatunku zawartość poszczególnych składników może się różnić. Jednym z najchętniej wybieranych gatunków są orzechy laskowe. To właśnie o nich można powiedzieć, że obniżają poziom „złego” cholesterolu, a więc stanowią broń w przeciwdziałaniu miażdżycy. Po takie orzechy powinny też sięgać kobiety w ciąży, bo charakteryzują się one wysoką zawartością ważnego dla rozwoju płodu kwasu foliowego i witaminy E.

Orzechy w kuchni

Oczywiście trudno wyobrazić sobie tradycyjne polskie wypieki bez orzechów. Zwłaszcza orzechy włoskie królują na świątecznych stołach w makowcu czy kutii – potrawie typowej dla kuchni wschodniej. Coraz częściej sięgamy też po nowe, bardzo proste i szybkie przepisy na ciasta z orzechami (jeden z nich – na ciasto z orzechami laskowymi – można znaleźć TUTAJ). Poza tym orzechy powinny stanowić obowiązkowy składnik w diecie każdego ucznia i studenta.

Warto samodzielnie tworzyć ulubione mieszanki z orzechów laskowych, włoskich czy nerkowca i

suszonych owoców, takich jak żurawina, rodzynki, morele, daktyle, itp. To wyjątkowo smaczna i zarazem wartościowa przekąska, która przepędzi apetyt na niezdrowe produkty, a jednocześnie będzie potężną bombą energetyczną dla mózgu i mięśni.

Orzechy dla urody

Często można zauważyć, że orzechy wchodzą w skład kosmetyków. Trudno się temu dziwić.

Orzechy laskowe są doskonałym surowcem do pozyskiwania cennego olejku przeznaczonego do pielęgnacji i odżywiania skóry suchej, zmęczonej i wrażliwej. Producenci kosmetyków śmiało wykorzystują też łupiny orzechów do produkcji peelingów i innych kosmetyków złuszczających. Tego rodzaju preparaty polecane są m.in. do pielęgnacji cery trądzikowej. Jak widać, orzechy mają wiele różnych zastosowań, dlatego warto po nie sięgać, walcząc o zdrowie i piękny wygląd!

 


Print Friendly, PDF & Email

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.